Galerie Chantal Crousel

Overview

In 1980, Chantal Crousel establishes the eponymous gallery in Paris —directed today by her son Niklas Svennung— with the aim of showing the transformations of contemporary artistic production in France and abroad. Chantal Crousel, of Belgian origins herself, makes the choice of representing artists from different nationalities who contribute to elaborating a universal language through different mediums.

The origins (1970 — 1980)

It is in the surroundings of Avenue Louise in Brussels that in 1972 Chantal Crousel begins to consider the idea of transmitting that wonder experienced beholding artworks as profession. Admiring a drawing presented in what turns out to be an art gallery and persuaded by the person she encounters in the space, Chantal Crousel acquires her first piece, signed Man Ray. By then she still works as a secretary for the direction of a  forklift trucks company. The same year she moves to Paris and devotes herself to studying art by writing a PhD on the CoBrA movement and Christian Dotremont, whose photographic series ‘logoneiges’ is the subject of one of her first exhibitions. At the end of her studies – in 1976, she inaugurates La Dérive with Jacques Blazy, expert in ethnographic and precolombian art. It is a first gallery dedicated already to the dialogue between artistic expressions of different origins: ethnographic and contemporary art.

The first years (1980 — 2000)

Sensitive to the emergence of new artistic movements in Europe and the Americas at the end of the 1970s, such as New Sculpture in England, the Neue Wilde in Germany and the Transavanguardia in Italy, Chantal Crousel surrounds herself with this new generation of artists and elaborates the artistic directions of the new gallery she establishes in rue Quincampoix, Paris. The gallery presents the work of artists like Tony Cragg, Bruce McLean, Alighiero Boetti, Gilbert & George, Walter Danh, Georg Dokoupil, but also Jenny Holzer, Barbara Kruger, Richard Prince, Troy Brauntuch, Cindy Sherman, often shown in France for the first time. These years are marked by two professional partnerships: with Ghislaine Hussenot, from 1983 to 1987, and with Ninon Roberlin from 1987 to 1993.  In the 1990s, now the only owner and director of the gallery, Chantal Crousel organizes the first exhibitions of Gabriel Orozco, Mona Hatoum, Absalon, Melik Ohanian or Rirkrit Tiravanija. In 2000 she is joined by her son Niklas Svennung.

The recent years (2000 to present)

Situated on rue Charlot since 2005, the gallery confirms its commitment to an artistic dialogue, equally poetic and conscious, by representing thirty–three international artists. Both young and established, they often question the social space by employing new forms for innovative ideas.

At the intersection of several mediums like sculpture, installation, film or music, these artists work on their close context (Abraham Cruzvillegas, Jean-Luc Moulène, Reena Spaulings, Wolfgang Tillmans, Haegue Yang…), they question the representation and the status of images (Roberto Cuoghi, Michael Krebber, Moshe Ninio, Wade Guyton, Seth Price, Clément Rodzielski, Willem De Rooij, Sean Snyder, Haegue Yang, Pierre Huyghe…), they confront social space (Thomas Hirschhorn, Fabrice Gygi, Oscar Tuazon …), language (David Douard, Glenn Ligon, Hassan Khan, Heimo Zobernig, Rirkrit Tiravanija…), or historical, cultural and biographical heritage (Allora & Calzadilla, Tarek Atoui, Mona Hatoum, Melik Ohanian, Gabriel Orozco, Danh Vo, Wang Bing…).

Their works find their place in prestigious public and private collections, in France and abroad, and draw the attention in major international artistic events.

The gallery also represents them across the world on the occasion of art fairs: Art Basel, Art Basel Miami Beach; Paris+ par Art Basel, Paris; ART021, Shanghai; ARCO, Madrid; TEFAF, New York; FOG, San Francisco.

벨기에 출신 갤러리스트 샹탈 크루젤Chantal Crousel은 프랑스를 비롯한 세계 각지에서 발현되는 현대 미술의 다채로운 양상을 소개하고자 1980년 파리에 자신의 이름을 딴 갤러리를 설립하기로 결심한다. 그 이후 40년 동안 크루젤은 미술의 보편적인 언어를 다양한 매체로 구체화하는 데 기여하는 전 세계 미술가들의 작업을 소개하는 주요 갤러리스트로 굳건히 자리매김하였으며 현재는 그녀의 아들인 니클라스 스베넝Niklas Svennung이 갤러리를 이끌고 있다.

1970-1980년대 

샹탈 크루젤은 1972년 브뤼셀의 루이스 가Louise Avenue에서 우연한 기회로 마주한 한 드로잉 작업에 이끌려 들어가게 된 갤러리와 그곳에서 만난 갤러리스트의 설득으로 작품을 구입하기에 이른다. 이렇게 구입하게 된 만 레이Man Ray의 드로잉은 크루젤의 첫 소장작이 되었으며, 작품을 소장하게 된 이 경이로운 첫 경험을 계기로 그녀는 본격적으로 전문 갤러리스트로서의 미래를 구상하게 된다. 아직 그녀가 중장비 차량 회사에서 비서로 근무하고 있을 때의 이야기이다. 같은 해에 크루젤은 파리로 이주, 북유럽의 전위 예술 그룹인 코브라CoBrA와 미술가 크리스찬 도트레몽Christian Dotremont에 대한 박사 학위 논문을 집필하며 학업에 전념하였다. 도트레몽의 사진 작업인 로고네쥬 연작은 훗날 크루젤이 기획한 첫 번째 전시에서 소개되기도 하였다. 학위 과정이 끝날 무렵인 1976년 크루젤은 민족지학 및 프리 콜롬비안 예술pre-Colombian art 전문가 자크 블라지Jacques Blazy와 함께 갤러리 라 데리브La Dérive를 설립한다. 라 데리브는 민족지학적 예술과 현대 미술을 함께 소개하는 등 다양한 기원의 예술적 표현의 조우를 처음으로 시도한 갤러리였다.

1980-2000년대 

영국의 신 조각New Sculpture, 독일의 노예 빌데Neue Wilde, 이탈리아의 트랜스아방가르디아Transavanguardia 등 1970년대 말 유럽과 아메리카에서 태동한 새로운 예술 운동에 주목한 크루젤은 이 새로운 세대의 예술가들과 긴밀히 왕래하며 파리 퐁피두 센터 인근에 새 갤러리를 설립, 갤러리의 예술적 비전을 정교화하기에 이른다. 크루젤의 새 갤러리는 토니 크랙Tony Cragg, 브루스 맥클린Bruce McLean, 알리기에로 보에티Alighiero Boetti, 길버트와 조지Gilbert & George, 발터 단Walter Danh, 게오르그 도쿠필Georg Dokoupil뿐만 아니라 제니 홀저Jenny Holzer, 바바라 크루거Barbara Kruger, 리처드 프린스Richard Prince, 트로이 브라운투치Troy Brauntuch, 신디 셔먼Cindy Sherman과 같은 거장들의 작품을 프랑스에서 처음으로 선보였다. 1983년부터 1987년까지 지슬랜느 위세노Ghislaine Hussenot, 1987년부터 1993년까지 니논 로베를랑Ninon Roberlin과의 파트너십을 거쳐1990년대에는 크루젤의 단독적인 진두지휘 하에 가브리엘 오로즈코Gabriel Orozco, 모나 하툼Mona Hatoum, 압살론Absalon, 멜릭 오하니언Melik Ohanian, 리크리트 티라바니자Rirkrit Tiravanija 등 주요 미술가들의 프랑스 첫 전시를 개최하였으며, 2000년 샹탈 크루젤의 아들 니클라스 스베넝이 갤러리에 합류하였다.

2000년-현재 

2005년부터 파리 샬로 가rue Charlot로 자리를 옮긴 샹탈 크루젤 갤러리는 시대정신에 의식적이며 시적인 예술적 대화를 이끄는 데 주력하며 전 세계 주요 미술가 30여 명의 작업을 집중적으로 소개해왔다. 신진 및 중진까지의 폭넓은 세대를 아우르는 작가 군은 창의적인 발상과 새로운 형식 실험을 통해 우리가 처한 사회적 공간에 대한 다양한 해석과 의문을 제기한 것으로 주목받고 있다.

샹탈 크루젤의 소속 작가들은 조소, 설치, 영상, 음악 등 광범위한 매체를 다루며 작업의 문맥을 탐구하고(아브라함 크루즈비예가스Abraham Cruzvillegas, 장-뤽 물렌Jean-Luc Moulène, 리나 스파울링스Reena Spaulings, 볼프강 틸만스Wolfgang Tillmans, 양혜규Haegue Yang 등); 이미지의 재현과 현황에 대해 고찰하며(로베르토 쿠오기Roberto Cuoghi, 마이클 크레버Michael Krebber, 모셰 니뇨Moshe Ninio, 웨이드 가이튼Wade Guyton, 세스 프라이스Seth Price, 클레망 로젤스키Clément Rodzielski, 빌렘 드 루이Willem De Rooij, 션 스나이더Sean Snyder, 양혜규, 피에르 위그Pierre Huyghe 등); 사회적 공간(토마스 허쉬혼Thomas Hirschhorn, 파브리스 지지Fabrice Gygi, 오스카 투아존Oscar Tuazon 등), 언어(데이비드 두아르David Douard, 글렌 라이곤Glenn Ligon, 하산 칸Hassan Khan, 헤이모 조베르니그Heimo Zobernig, 리크리트 티라바니자 Rirkrit Tiravanija등), 역사×문화적 유산 등 거대서사와 교차하는 개인적인 서사(제니퍼 알로라 & 기예르모 칼자디야Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla, 피크렛 아타이Fikret Atay, 타렉 아투이Tarek Atoui, 모나 하툼 Mona Hatoum, 멜릭 오하니언 Melik Ohanian, 가브리엘 오로즈코Gabriel Orozco, 얀보Danh Vo, 왕빙Wang Bing 등)을 작업의 화두로 삼는다.

소속 작가들의 작업은 프랑스를 포함한 전 세계 유수의 공공 및 사립 컬렉션에 소장되어 있으며, 다양한 주요 전시, 비엔날레, 프로젝트 등에서 활발히 소개되며 유의미한 담론을 이끌어가고 있다.

또한 샹탈 크루젤 갤러리는 아트 바젤 Art Basel, 마이애미 Art Basel Miami Beach, 홍콩 Art Basel Hong Kong, 파리 FIAC, 상해 Art021과 웨스트번드Westbund, 마드리드 ARCO, 샌프란시스코 FOG, 뉴욕 TEFAF 등 핵심 아트페어에서 전속 작가들의 작업을 꾸준히 소개하고 있다.

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