LeeKoz

이코즈
1997
South Korea

LeeKoz (b.1997) takes interest in compiling memories through unconsciousness and the act of recording them and explores intensively the narrative imagination comes from the process of personal records being converted into images. The series J-D – which started from a dream journal with records of repetitive dreams – is based on the confusion coming from when specific memories that are the basis for dreams do not match with scenes from dreams. To respond against this confusion, the artist records her dreams in words and partially use them for her works; the fragmented memories, scenes, and records move onto the canvas as subjects, with their unique position and space while sometimes being exaggerated, diminished, or distorted. With that, LeeKoz’s canvas turns into a space where dreams or memories overlap while another narrative is created. On the other hand, Training Journal Drawing series is made with drawings and paintings, which come from the artist’s writings and videos made during her experience of being a member of social baseball team. Eventually, for LeeKoz, the act of ‘recording’ works as both a response to internal confusion and a driving force for the artist to create her works.

LeeKoz has B.F.A. in Painting at EwhaWomans University and is a candidate for M.F.A. in Painting at the same university. Her solo exhibitions include LeeKoz: Repetitive Description of Techne, A.P.23, Seoul (2023); In This Air-Raid Shelter, Space Poolmoojil, Seoul, (2021). The artist also participated in group exhibitions such as Holding onto the Round Hollow, Gallery Ebb&Flow, Seoul (2023); Explode-Revive-Record, Annpaack, Seoul (2023); How to Detect Ambiguous Signals, A.P.23, Seoul, (2023).

이코즈(b.1997)는 무의식을 통해 축적되는 기억과 그것을 기술하는 기록행위에 관심을 가지며, 개인적 차원의 기록물이 이미지로 중역되는 과정에서 발생하는 서술적 상상을 집중적으로 탐색한다. 반복되는 꿈의 기억을 기술한 꿈 일지에서 출발한 «J-D» 연작은, 꿈의 바탕이 된 특정 기억과 꿈속 장면이 서로 다르게 전개되는 데서 겪은 혼란을 토대로 한다. 작가는 이 혼란에 대응하기 위해 꿈을 글로 기록하고 그 일부를 회화 작업으로 옮기는데, 파편과도 같은 기억과 장면, 기록들은 회화의 소재로 화면 위에 오르며 각자 독특한 위치와 자리를 부여받은 채 때로 과장, 축소, 변형된다. 이로써 작가의 화면은 그가 겪었던 꿈이나 기억과 중첩되면서도 또 다른 서사가 발생하는 회화적 사건의 장소로 변모한다. 한편 «훈련일지 드로잉» 시리즈는 작가가 사회인 야구팀의 일원으로 활동하며 영상과 글로 소상히 남겨 온 훈련 일지에서 출발한 드로잉 및 회화 작업이다. 결국, 이코즈에게 ‘기록’의 행위는 작가 내부의 혼란에 대한 대응책임과 동시에 작가를 작업으로 이끄는 동력으로 작용한다.

이코즈는 이화여자대학교 서양화과를 졸업하고 현재 동대학원에 재학 중이다. 작가는 A.P. 23, 서울(2023) 및 공간풀무질, 서울(2021)에서 개인전을 가졌으며, «둥근 빈자리를 쥐고», 갤러리 앱앤플로우, 서울(2023); «소생된 폭발음을 기록하며», 안팎 스페이스, 서울(2023); «모호한 신호를 감지하는 법», A.P.23, 서울(2023) 등의 기획전에 참가했다.

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