Choi Soo Jung

최수정
1977
Korea

Choi Soo Jung attempts to experiment the conditions of traditional painting and seek pictorial ways to break limits beyond the canvas. By embroidering with fluorescent coloured threads on top of the images created by deconstructing and re-superimposing the objects into the RGB colour spectrum, she creates new relationship between the image and the coloured threads. The wavering, overlapping boundaries of red, green, and blue trichromatic colours create a fine afterimage, and the three-dimensionality of the protruding coloured threads on the surface adds to the illusion of a subtle collapse of perspective that is impossible to perceive while looking directly at the painted object. She has been working to explore the memory and narrative that could be seen beyond the surface through the painting, which is a physical image on the surface, and between painting and space, and the image that activates in narratives. Her works are included in the collections of Government Art Bank, Seoul National University Museum of Art, Moran Museum of Art, and CAN Foundation in Korea.

 

최수정은 캔버스라는 전통적 회화의 조건과 그것을 넘어서기 위한 회화적 방식에 대한 실험을 지속해 왔다. 대상들을 RGB 컬러 스펙트럼으로 해체하고 다시 중첩해 그려낸 이미지 위에 형광 색실로 자수를 놓음으로서 이미지와 색실 간의 또 다른 실재의 관계를 창조한다. 이러한 독특한 작업 방식은 회화의 주제와 형식을 넘어 그것을 향유하는 관람자의 시선까지 고려한 최수정의 회화에 대한 해석이다. 흔들리듯 겹쳐진 빨강, 초록, 파랑 삼원색의 경계는 미세한 잔상을 만들고 표면의 돌출된 색실의 입체감이 더해져 그려진 대상을 직시하면서도 인지할 수가 없는 미묘한 시점의 붕괴로 인한 환각을 일으킨다. 작가는 표면 위의 물리적 이미지인 회화를 통해 그 표면 너머를 볼수 있는 기억과 서사를 자극하고, 회화와 공간, 서사와 서사를 작동시키는 이미지 사이를 탐구한다. 작가의 작품은 국립현대미술관 정부미술은행, 서울대 미술관, 모란 미술관, 캔 파운데이션 등에 소장되어 있다.

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