임노식 LIM Nosik
While painting, LIM Nosik’s (b. 1989) body is embedded in everyday scenes. However, the psychological distance from which he looks at it is either closer or further than ordinary days. The subject of his recent work is a question about how to sense landscapes. It focuses on the individual’s response to it as much as on the characteristics of the physical properties of a place. The Workroom (2023) is a series of paintings of the studio desk viewed from different times and directions, almost life-sized. The foggy, blurred screen depicts the appearance of weathered memories over time. It is an attempt to capture the world vibrating in the distance of time and space by visualizing the layer of air placed between the landscape, canvas, and himself.
LIM Nosik was born in Seoul, Korea, in 1989. He received his BFA in Oriental Painting at Hongik University in 2015, and MFA in Fine Arts, School of Visual Arts at Korea National University of Arts in 2017. He has held solo exhibitions at various institutions such as Kumho Museum of Art (Seoul, Korea, 2023), Project Space SARUBIA (Seoul, Korea, 2023), Window Gallery, Incheon Art Platform (Incheon, Korea, 2020), Artspace Boan 2 (Seoul, Korea, 2020) and Hapjungjigu (Seoul, Korea, 2017), as well as group exhibitions held at ARARIOGALLERY SEOUL (Seoul, Korea, 2024), SongEun (Seoul, Korea, 2023), Ilmin Museum of Art (Seoul, Korea, 2023), Art Center White Block (Seoul, Korea, 2022), SFAC Seoul Art Space Geumcheon (Seoul, Korea, 2021), Amado Art Space (Seoul, Korea, 2020), and more. The artist gained attention for being selected in the Kumho Museum of Art and Kumho Young Artist 2022. He was the artist-in-residence at the SeMA Nanji Residency (Seoul, Korea) in 2019, and also was the artist-in-residence at the SFAC Seoul Art Space Geumcheon (Seoul, Korea) in 2021. His works are collected by institutions such as the National Museum of Modern and Contemporary Art’s Art Bank, Gyeonggi Museum of Modern Art, Ilmin Museum of Art, and more.
그림을 그리는 임노식(b. 1989)의 몸은 일상의 장면들 속에 깃든 채다. 다만 그것을 바라보는 심리적 거리가 보통의 날들보다 가깝거나 멀다. 근작의 주제는 풍경을 감각하는 방식에 관한 질문이다. 물리적 장소의 속성을 소화해 내는 개인의 반응에 집중하는 면모다. 〈작업실〉(2023) 연작은 서로 다른 시간에 바라본 작업대를 실물 크기에 가깝도록 그린 회화다. 안개 낀 듯 흐린 화면은 풍화된 기억의 생김새를 묘사한 결과다. 풍경과 캔버스, 자신 사이에 놓인 공기 층을 가시화하며 시공간의 거리 속 진동하는 세계의 모습을 포착하고자 하는 시도다.
임노식은 1989년 서울에서 태어났다. 2015년 홍익대학교 동양화과 학부 졸업 후 2017년 한국예술종합학교에서 미술원 조형예술과에서 예술전문사를 취득했다. 금호미술관(서울, 한국, 2023), 프로젝트 스페이스 사루비아다방(서울, 한국, 2023), 인천아트플랫폼 윈도우갤러리(인천, 한국, 2020), 아트스페이스 보안 2(서울, 한국, 2020), 합정지구(서울, 한국, 2017) 등에서 개인전을 개최했다. 아라리오갤러리 서울(서울, 한국, 2024), 송은(서울, 한국, 2023), 일민미술관(서울, 한국, 2023), 아트센터 화이트블럭(파주, 한국, 2022), 금천예술공장(서울, 한국, 2021), 아마도예술공간(서울, 한국, 2020) 등의 기관이 연 단체전에 참여했으며, 금호미술관의 《금호영아티스트 2022》에 선정되어 주목 받았다. 2019년 난지미술창작스튜디오(서울, 한국)에 입주해 작업했고 2021년에는 서울문화재단 금천예술공장(서울, 한국)에 입주하여 작업하였다. 국립현대미술관 미술은행, 경기도미술관, 일민미술관 외 다수의 기관이 그의 작품을 소장하고 있다.