강철규 KANG Cheolgyu
KANG Cheolgyu (b.1990) depicts narratives of a fictional world with a realistic touch. The mysterious otherworld within his canvas is a landscape that metaphorically projects his own reality. People and animals in exotic nature, symbolic events, each are closely related to his emotions and psyche. The black sphere that appears in Enemy (2023) represents a physical manifestation of complex emotions that are difficult to handle, such as anxiety, compulsion, expectation, delusion, disappointment, and depression. The artist’s reality is sometimes perceived as overwhelmingly helpless, like the Big One (2023), which remains unflinching even when struck by a decisive spear. In Hunting Diary (2023), a figure who prepares raw meat from the wild for survival is depicted as an incompletely segmented body or self-divided into several people.
KANG Cheolgyu was born in Gimcheon, Korea in 1990. He received his BFA in Painting and MFA in Fine Arts from Hannam University. He has held solo exhibitions at Chapter II (Seoul, Korea, 2022), M2 Project-room at Lee Ungno Museum (Daejeon, Korea, 2021), Artist Residency TEMI (Daejeon, Korea, 2020), Gallery Gabi (Seoul, Korea, 2017) and more. He has participated in group exhibitions at ARARIO GALLERY SEOUL (Seoul, Korea, 2024), Doonamjae Art Center (Seoul, Korea, 2023), Gallery Baton (Seoul, Korea, 2022), Daejeon Museum of Art (Daejeon, Korea, 2021; 2018), Galley Gabi (Seoul, Korea, 2017), Gallery Gwang, Sejong Center (Seoul, Korea, 2015) and more. He was the artist-in-residence at the Artist Residency TEMI (Daejeon, Korea) in 2020 and the Studio White Block (Cheonan, Korea) in 2023. His works are collected by institutions such as Seoul Museum of Art, National Museum of Modern and Contemporary Art’s Art Bank, Daejeon Museum of Art.
강철규(b. 1990)는 허구 세계의 서사를 사실적인 필치로 묘사한다. 화폭 안의 신비한 이 세계는 자신의 현실을 은유적으로 투사한 풍경이다. 이국적 자연 속 사람과 동물, 상징적 사건들은 저마다 그의 감정 및 심리와 밀접한 연관성을 띤다. 〈적〉(2023)에 등장하는 검은 구의 형상은 불안과 강박, 기대와 망상, 실망과 우울 등 다루기 힘든 감정의 복합체가 물리적 실체로 현현한 모습이다. 작가의 현실은 때로 회심 어린 한 발의 창이 명중하여도 끄떡하지 않는 〈큰 놈〉(2023)처럼 지독히도 막막하게 감각된다. 〈사냥 일지〉(2023)에서 삶을 위해 야생의 날고기를 손질하는 인물은 불완전하게 분절된 신체이자 여럿으로 분열된 자아로서 묘사된다.
강철규는 1990년 김천에서 태어났다. 2015년 한남대학교 조형예술학부 졸업 후 2019년 한남대학교 일반대학원 미술학과에서 석사를 취득했다. 챕터투(서울, 한국, 2022), 이응노미술관 신수장고 M2(대전, 한국, 2021), 대전테미예술창작센터(대전, 한국, 2020), 갤러리 가비(서울, 한국, 2018) 등에서 개인전을 개최했다. 아라리오갤러리 서울(서울, 한국, 2024), 두남재아트센터(서울, 한국, 2023), 갤러리 바톤(서울, 한국, 2022), 대전시립미술관(대전, 한국, 2021; 2018), 갤러리 가비(서울, 한국, 2017), 세종문화회관 광화랑(서울, 한국, 2015) 등의 기관이 연 단체전에 참여했다. 2020년 대전문화재단 대전테미예술창작센터(대전, 한국)에 입주해 작업했고 2023년 화이트블럭 천안창작촌(천안, 한국)에 입주해 작업하고 있다. 국립현대미술관 정부미술은행, 서울시립미술관, 대전시립미술관 등이 그의 작품을 소장하고 있다.